jazyky za jediný systém, v němž má k dispozici množství „synonym“, ale
ze své omezené slovní zásoby používá pouze jedno ze dvou synonym.
2. stadium začíná přibližně od dvou let života dítěte. 
Dítě si postupně rozšiřuje aktivní slovní zásobu ve dvou jazycích a po–
stupně se začíná učit používat jazyk podle toho, s kým hovoří. Přesto se
může stát, že bude nadále tvořit věty, které obsahují prvky z obou jazyků,
protože stejný pojem si neosvojí najednou v obou jazycích. Proto může zů–
stat ještě vázán na kontext, ve kterém byl naučen.
Některé děti procházejí také obdobím, v němž označují stejný předmět
najednou v obou jazycích. To poukazuje na to, že si dítě začíná uvědomo–
vat, že existují dva rozdílné jazyky, a tedy i lidé, kteří hovoří jednou nebo
druhou řečí. Dítě si však v některých případech není jisté, jakou mají ling–
vistickou identitu, a pro jistotu raději vyslovuje obě slova. 
I když dítě začíná užívat přesně pojmy daného jazyka, potřebuje určitý
čas k tomu, aby si vypěstovalo tuto formu důvěry samo v sebe.
Během tohoto 2. stadia se dítě rychle zdokonaluje ve schopnosti rozli–
šovat slovník obou jazyků, avšak neprojevuje ještě stejnou pružnost v gra–
matických pravidlech.
3. stadium
V tomto stadiu dítě jasně rozlišuje dané dva jazyky, a to jak jejich slov–
ník, tak i gramatiku. Jeho řeč nese známky jen minimální interference (pro–
línání). Jestliže se nachází v prostředí, kde je každý jazyk asociován ke
konkrétní osobě, bilingvní dítě se k nim obrací v příslušném jazyce. Pře–
chod do 3. stadia se děje postupně a vyžaduje dostatek času. Délka tohoto
času, stejně jako stupeň diferenciace jazyků, závisí na mnoha faktorech, 
k nimž patří: 
osobnost dítěte a jeho schopnosti,
postoj rodičů,
doba působení každého jazyka.
Diferenciace jazyka podle partnera rozhovoru se objevuje až kolem čtvr–
tého roku, kdy již dítě rozlišuje jazyky od sebe jako takové, i když se vy–
skytuje ještě mnoho interferenčních jevů.
Je pochopitelné, že toto postupné oddělování dvou jazyků je pro dítě
tím lehčí, čím více mu v tom rodiče pomáhají. Grammontovo pravidlo ­
45
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>